دامنه دات کام ۳۰ ساله شد

http://mkls.ir/9K1
دامنه .com

سی سال پیش در تاریخ ۲۴ اسفند ماه ۱۳۶۳ نخستین دامنه .Com متولد شد و تاریخ را به گونه ای دیگر رقم زد.

در آن زمان، یک شرکت تولید کننده کامپیوتر به نام Symbolics دامنه Symbolics.com را به ثبت رساند و این اتفاق زمانی رخ داد که مدیران شرکت مذکور می توانستند هر نام یا کلمه ای را به عنوان دامنه خود به ثبت برسانند اما با در نظر داشتن نام کمپانی، بهتر است بگوییم که عقلانی ترین تصمیم را در آن زمان گرفتند.

امروز آن نام همچنان ثبت شده و فعال است و قدیمی ترین دامنه دات کامی به شمار می رود که در اینترنت به ثبت رسیده، هرچند که در سال ۱۳۸۷ مدیران Symbolics، دامنه خریداری شده را به یک گروه سرمایه گذاری به نام XF.com واگذار کردند و حالا آن پورتال، حقایق جالب و منحصربفردی را در مورد کسب و کار و تاریخچه اینترنت در اختیار کاربرانش قرار می دهد.

طولی نکشید که دات کام مترادف با واژه اینترنت گشت و حتی به صورت حبابی باعث رشد ارزش سهام شرکت هایی شد که در حوزه اینترنت و مسائل مرتبط با آنها فعالیت داشتند؛ حبابی که عاقبت از میان رفت و امیدها و آرزوهای اهالی سیلیکون ولی را هم با خود برد.

با این همه، در روز های نخست، یعنی زمانی که شبکه جهانی وب تنها ایده ای خام و پرورش نیافته در ذهن مخترعش تیم برنرز لی بود، دامنه دات کام پله های ترقی را می پیمود.

تا سال ۱۳۶۵ تنها ۱۰۰ دامنه به ثبت رسید که فرایند ثبت شان هم توسط وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا مدیریت می شد، جالب است بدانید که بسیاری از آنها را شرکت هایی خریداری کردند که امروز از برندهای صاحب نام دنیا هستند و از آن جمله می توان به Xerox.com (ثبت شده در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۶۴)، HP.com (ثبت در ۱۲ اسفند ۱۳۶۴)، IBM.com (ثبت در ۲۸ اسفند ۱۳۶۴)، Intel.com (ثبت در ۵ فروردین ۱۳۶۵)، Adobe.com (ثبت در ۲۶ آبان ۱۳۶۵) و Apple.com (ثبت شده در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۶۵) اشاره نمود.

۱۳۶۸ سالی بسیار مهم برای اینترنت بود چراکه در این زمان شبکه جهانی وب از یکی از اتاق های سازمان تحقیقات هسته ای اروپا (موسوم به CERN) در سوئیس متولد شد و از آن موقع بود که اینترنت به یک اینترفیس سودمند و قابل استفاده دست یافت.

تا آن زمان از این شبکه تنها برای برقراری ارتباط، آن هم از طریق متون خسته کننده استفاده می شد اما پس از توسعه شبکه جهانی وب، صدا، تصویر و زیبایی های کلی به آن افزوده شد و نوعی اینترفیس کاربر محور یا همان «رابط کاربری» برای آن طراحی گشت.

در مدت ۲۵ سالی که از آن زمان گذشت، دامنه های مشهوری به ثبت رسیدند که از آن جمله می توان به Microsoft.com (سال ۱۳۷۱)، AOL.com (سال ۱۳۷۳)، eBay.com (سال ۱۳۷۳)، Google.com (سال ۱۳۷۵)، Facebook.com (که در سال ۱۳۸۲ به عنوان thefacebook.com به ثبت رسید)، YouTube.com (سال ۱۳۸۳) و Twitter.com (سال ۱۳۸۴) اشاره نمود.

در سال ۱۳۷۸، شرکت Verisign کمپانی Network Solutions که نقش اپراتور دات کام (در میان دیگر دامنه ها) را بر عهده داشت، خریداری کرد. ناگفته نماند که در آن زمان تعداد کل دامنه های به ثبت رسیده بیش از ۲۰ میلیون عدد بود.

هم اکنون Verisign همچنان اپراتور رسمی دامنه دات کام است و دست کم تا سال ۱۳۹۶ میلادی این امتیاز را در اختیار خواهد داشت. حالا، در سال ۱۳۹۳، در هر ثانیه یک دامنه دات کام به ثبت می رسد و طبق آخرین آمار، تاکنون ۱۱۷ میلیون دامنه با این پسوند ثبت شده اند و این در حالی است که پنج سال پیش، رقم در حدود ۹۱ میلیون بود.

تردیدی نیست که دامنه های دات کام همچنان محبوبیت خود را حفظ خواهند کرد، با این همه، حالا دیگر یافتن موردی که ترکیبی مضحک از اعداد، حروف یا کلمات ترکیبی نباشد بسیار دشوار شده.

شاید به همین خاطر باشد که ظرف سال های گذشته دیگر دامنه های مطرحی چون .net و .org، از لحاظ محبوبیت به دات کام نزدیک شده اند و کشورهای مختلف نیز هر یک دامنه های مخصوص به خود را تعریف کرده اند که از آن جمله می توان به .IR خودمان اشاره کنیم.

اما دنیا نیازمند دامنه های بیشتری است و به همین دلیل آیکان یا شرکت اینترنتی برای اسامی و شماره های واگذار شده (ICANN) دامنه های جدیدی را برای شرکت های منطقه ای و بومی تعریف کرده، برای مثال ممکن است به .NYC برای شرکت های مستقر در نیویورک بر بخوریم یا دامنه هایی با پسوند .dev برای توسعه دهندگان یا دولوپرها را ببینیم.

احتمال می رود که در آینده نه چندان دور، شاهد تعریف دامنه های عجیب تر باشیم، با این همه .Com همواره در میان آنها سرآمد خواهد ماند چراکه در نوع خود نخستین بوده و همان دامنه ای است که شرکت های بزرگ آنلاین بر پایه اش تأسیس شده اند و بخشی از نامی است که همه ۵۰۰ شرکت ثروتمند دنیا در وبسایت خود دارند.

مهم تر از همه اینکه، این دامنه همان چیزی هستند که همه استارتاپ ها در بدو کارشان و راه اندازی فروشگاه های آنلاین به دنبالش هستند.

digiato

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *